نحوه نگهداری یوکا

نحوه نگهداری ۲ نوع یوکا

فهرست مطالب

گیاه زینتی یوکا بومی مناطق آمریکای مرکزی و جنوبی است و از خانواده لیلیانسه می باشد. معمولاً در مناطق کویری و خشک این گیاه رشد می کند و به دو دسته یوکای فضای سبز(Yucca fillamentosa) و یوکای آپارتمانی(Yucca fillamentosa) تقسیم میشود و از نظر ظاهر کاملاً شبیه هم هستند.  این گیاه دارای برگهای بزرگ ، کشیده و خنجری ، نوک تیز و همیشه سبز است که همراه با تنه چوبی و استوار آن، زیبایی خاصی دارد.گیاه یوکا خیلی کمی دارد و با شرایط آب و هوایی ایران کاملا سازگار است. تاکنون بیش از ۴۰ گونه گیاه یوکا شناسایی شده است.

گیاه یوکا آپارتمانی یا تنه درختی قابلیت تحمل سرما را ندارد و نسبت به سرما حساس است. به تدریج که بر سنِ آن افزوده میشود، برگهای پاییتر ریخته و ساقه آن لخت میگردد.از نکات مهم در نگهداری این گیاه، سمی بودن شیرابه آن است و خوردن تمام قسمت های آن برای حیوانات خانگی( سگ و گربه) و کودکان خطرناک است و باعث ایجاد آلرژی، حساسیت و خارش می شود، لذا از دسترس کودکان و سگ و گربه دور نگه دارید. همچنین هنگام هرس و تکثیر این گیاه از دستکش استفاده کنید.

در ادامه این مطلب به شرایط و نحوه نگهداری یوکا که برای دکوراسیون خیلی کاربردی میباشد میپردازیم:

نحوه نگهداری یوکا(Yucca):

۱- شرایط نوری:

این گیاه در شرایط نور مستقیم رشد خوبی دارد و گل میدهد. در سایه، این گیاه خراب نمیشود ولی رشد مطلوبی نخواهد داشت.

یوکا آپارتمانی
یوکا آپارتمانی
یوکا گیاهی مناسب برای نور مستقیم پشت پنجره
یوکا گیاهی مناسب برای نور مستقیم پشت پنجره

۲- نیاز دمایی:

نیاز دمایی گیاه یوکا آپارتمانی از ۸ درجه تا ۳۰ درجه میباشد و برای فضای سبز به همین شکل اما تحمل سرمایی آن بیشتر میباشد.

۳- آبیاری:

این گیاه به شرایط کم آبی مقاوم میباشد. آبیاری این گیاه هر ۲ هفته یکبار انجام شود و در زمستان هر ۳هفته الی یک ماه یکبار آبیاری کنید. آبیاری زیاد سبب آسیب رسیدن به ریشه می‌گردد.

۴- خاک و بستر کشت:

بستر کشت این گیاه باید دارای زهکشی خوب باشد و از خاک برگ و پرلیت، یا خاک‌های شنی تشکیل شده باشد.

۵- روش تکثیر:

پاجوش: تکثیر این گیاه به روش پاجوش میباشد و پاجوش آن را میتوان جدا و داخل ماسه، خاک برگ یا پیت ماس کاشت. برای افزایش پاجوش دهی میتوان از کود فسفر بالا مانند ۱۰-۵۲-۱۰ استفاده کرد.

قلمه: برای تهیه قلمه، بهتر است از قسمت جوان گیاه قلمه تهیه شود. قلمه جدا شده را به مقدار ۱۵ سانتی متر در بستر ماسه یا پیت ماس کاشته شود و بصورت منظم هفته‌یکبار آبیاری شود. برای ریشه دهی قلمه از کود ۱۰-۵۲-۱۰ استفاده کنید. بهترین زمان برای تهیه قلمه، فصل زمستان میباشد.

۶- کوددهی:

برای کوددهی این گیاه میتوان از کود ۲۰-۲۰-۲۰ استفاده کرد و همانطور که گفته شد میتوان برای افزایش پاجوش دهی از ۱۰-۵۲-۱۰ استفاده کرد. برای گونه آپارتمانی، هر دوماه یکبار میتوان از هیومیک اسید استفاده کرد. هیومیک اسید جهت تنظیم PH خاک، افزایش جذب عناصر مغذی و افزایش جوانه زنی مناسب میباشد.

گلدهی یوکا
گلدهی یوکا

۷- هرس:

در فصل زمستان، ساقه گل را با یک قیچی باغبانی استریل شده برش دهید. برگ‌های پایینی زرد و خشک شده را جدا کنید تا برای فصل بهار و شروع مجدد دوره رشد، گیاه با توان بالا شروع به رشد کند.

سخن آخر

یوکا یکی از گیاهان زیبا میباشد و به راحتی میتوان آن را در بالکن، باغچه و داخل خانه استفاده کرد. نحوه نگهداری بسیار ساده و آسان است و همین موضوع این گیاه را تبدیل به یکی از گزینه های خوب برای انتخاب یک گیاه آپارتمانی میکند. کارشناسان شرکت کلان دشت البرز آماده جهت هر گونه مشاوره و تامین گیاهان شما میباشند و در قسمت تماس باما میتوانید با ما در ارتباط باشید.

پیمایش به بالا