نحوه نگهداری درخت زیتون

نحوه نگهداری درخت زیتون

فهرست مطالب

درخت زیتون (به انگلیسی: Olive) و با (نام علمی: Olea europaea) شامل تقریباً ۲۰ گونه درختان کوچک از خانواده زیتونیان بوده و به احتمال زیاد سوریه محل تولد این گیاه میباشد که بعد از پرورش آن در کشور های زیادی گستردگی پیدا کرد. این گیاه همیشه سبز بوده و عمر بسیار طولانی و شاید جاودانه دارد. در این مطلب به شرایط و نحوه نگهداری درخت زیتون میپردازیم:

درخت کهن ساله زیتون
درخت کهن ساله زیتون

نحوه نگهداری درخت زیتون:

۱- آب و هوا:

زیتون گیاهی مقاوم میباشد که در شرایط دمایی گرم و خشک رشد مطلوبی خواهد داشت. تحمل این گیاه نسبت به سرما، تا ۱۵- درجه سانتی گراد مقاوم میباشد. میزان بارندگی به میزان سالی ۸۰۰ میلی برای رشد این گیاه بسیار مناسب میباشد. زیتون به نور مستقیم نیاز دارد.

۲- کاشت:

این گیاه را میتوان در باغچه و فلاور باکس‌های سایز بزرگ کاشت. بستر مناسب زیتون PH قلیایی می باشد و نیازمند خاک عمیق رسی و شنی با زهکشی خوب میباشد. درخت زیتون به خاک های شور مقاوم است. فاصله کاشت هر درخت حدودا ۶ متر و فاصله بین ردیف‌ها ۷ متر میباشد. برای کاشت درخت زیتون در محل اصلی، حداقل باید ۳ سال سن داشته باشد. نهال این درخت را میتوانید در اواخر پاییز یا زمستان بکارید.

۳- تکثیر:

گرده افشانی درخت زیتون توسط باد انجام میشود، بادهای مساعد برای تکثیر و طراوت این گیاه کاملا الزامی است. خوابانیدن شاخه، پیوند زدن، پاجوش و قلمه زدن از جمله راه های تکثیر زیتون می باشند.

گرده افشانی درخت زیتون توسط باد انجام میشود، بادهای مساعد برای تکثیر و طراوت این گیاه کاملا الزامی است.

خوابانیدن شاخه، پیوند زدن، پاجوش و قلمه زدن از جمله راه های تکثیر زیتون می باشند.

پیوند زدن:

پیوند زدن زیتون مستلزم وجود نهال های بذری به عنوان پایه هستند.

قلمه:

مرسوم ترین روش، قلمه میباشد که قلمه های ۳۰-۲۰ سانتی متری تهیه میکنند.

خوابانیدن:

روش خوابانید، یکی از ساقه هارا بدون اینکه از درخت قطع کنید، روی خاک خوابانده و برروی آن خاک پر کنید. پس از مدتی این ساقه ریشه داده و میتوان از درخت جدا کرد.

پاجوش:

در اطراف درخت پاجوش هایی رشد میکنند که میتوان آنهارا جدا کرده و در محل مورد نظر کاشت.

۴- کوددهی:

برای کوددهی این گیاه میتوان از کود های گرانوله دارای پتاس و فسفر بالا در فصل زمستان در داخل چالکود استفاده کرد. در غیر اینصورت میتوان از کود های پتاسیم فسفیت یا NPK در فصل های بهار و تابستان استفاده نمود.

بعضی از ارقام زیتون:

Arbequina –Mission –Picholine –Frantoio – اسکولانا – الک ترکیه – ماری – شنگه – سیاه – مانزانیلا – آمفیسا – Nocellara del belice – Gordel sevillano – کالاماتا –

آفات و بیماری‌ها:

آفات: مگس زیتون (Bactrocera oleae) – شپشک سیاه (Saisetia oleae) – بید زیتون (prays oleae) – پروانه جوانه خوار زیتون (Palpita unionalis)– پسیل زیتون (Euphyllura olivina) – سوسک پوستخوار (Apate monachus) – سپردار بنفش زیتون (Parlatoria oleae)

مگس زیتون
مگس زیتون
خسارت مگس زیتون
خسارت مگس زیتون

بیماری: لکه طاووسی (olive peacock spot) – آنتراکنوز زیتون (colletotrichum gloeosporioides)

آنتراکنوز زیتون
آنتراکنوز زیتون
لکه طاووسی زیتون
لکه طاووسی زیتون

برای مبارزه و جلوگیری از آفات میتوانید از سموم شیمیایی استفاده کنید. همچنین هرس به موقع و کوددهی مناسب میتوانید تا حد زیادی در برابر آفات و بیماری جلوگیری کنید.

سخن پایانی

درخت زیتون در کنار زیبایی منحصر به فردی که دارد، بسیار به گرما، خشکی و شوری مقاوم است و میتواند یک گزینه مناسب برای بالکن، حیاط و روف گاردن باشد. در کنار استفاده آن در فضای سبز، زیتون خواص بینظیر دارویی مثل: تقویت پوست و مو، درمان یبوست و اسهال، جلوگیری از برخی سرطانها و دارای آنتی اکسیدانهای زیادی میباشد.اگر به گیاهان دارویی علاقه‌مند هستید میتوانید مقاله خواص لوندر(اسطوخودوس) را مطالعه کنید. همچنین اگر علاقه مند هستید تا در فضای سبز خانه خود از این گیاه استفاده کنید میتوانید در قسمت تماس باما با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

پیمایش به بالا